01.05.2018

Solidaarisuuden vuosikertomus 2017

Lukuaika 4 min.

Vuosi 2017 oli Solidaarisuudelle monella tapaa haastava. Toimintatapamme ja sitkeytemme nostivat meidät kriisialueilla ratkaisijan rooliin.

Afrikan sarven kuivuus ravisteli Somalimaata. Akuutti vesi- ja ruokakriisi syveni edelleen vuoden 2017 puolella. Maassa vallitsi hätätila. Ihmisiä kuoli nälkään ja eläimet nääntyivät. Toukokuussa satoi ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen – mutta liian vähän.

Vuoden tärkein oppi kumpusi kriiseistä. Opimme, että silpomisen vastaista työtä ei voi tehdä hauraimmilla alueilla ilman, että siihen yhdistetään toimeentulon kehittämistä. Toimeentulon vahvistaminen avaa mahdollisuuden puhua vaikeista aiheista, jotka muuten pysyvät piilossa ja vaiettuina. Tyttöjen sukuelinten silpomiseen puututaan tehokkaimmin, kun yhteisössä on saavutettu luottamus ja ihmisillä on mahdollisuuksia tehdä työtä, ansaita elantonsa ja saada riittävästi ruokaa sekä vettä.

Toimintaympäristön haasteista huolimatta naisten koskemattomuus otti edistysaskeleita. Yhä useammat alkoivat kyseenalaistamaan väkivaltaperinteitä. Naiset pääsivät myös osaksi yhteisöjen taloudellista kasvua ja sitä kautta osallistumaan enemmän päätöksentekoon niin perheissä kuin yhteisötasolla.

Toimintatapamme sai kiitosta Ulkoministeriön arvioinnissa. Yhdistämällä taloudellisen voimaantumisen ja naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen työn elementtejä pystymme toimimaan tehokkaasti alueilla, joille muut järjestöt eivät ole päässeet. Myös ilmastonmuutoksen huomioiminen kaikessa työssämme sai kiitosta.

Sitoutuneet paikalliset kumppanit ja muutoksentekijät ovat jatkaneet työtä silpomisen pysäyttämiseksi haasteista huolimatta. Suomalaiset lahjoittajat ovat kirittäneet saavutuksia ja taanneet tuellaan, että työ jatkuu.

Lue Solidaarisuuden vuosikertomus 2017 (pdf)