Lukuaika 3 min.
”Jos haluamme lopettaa tämän väkivaltaisen perinteen, meidän tulee kouluttaa ensin kansakunta.” Nuori opiskelija kertoo näkemyksensä, mitkä tekijät hidastavat silpomisperinteen lopettamista.
Uskomuksia ja harhaluuloja. Koulutuksen puutetta ja elämän perusedellytyksistä kamppailua. Somalimaalainen opiskelija Khadar Mohammed tietää, miksi silpomisperinne on edelleen niin voimissaan, että se koskettaa lähes jokaista naista hänen kotimaassaan.
”Minun velvollisuutenani on kertoa tämän perinteen ongelmista ja haittavaikutuksista. Jakaessani tietoa, koen, että olen onnistunut, jos ihmiset muuttavat toimintatapojaan. Jos eivät, ainakin olen jakanut tiedon, joka voi vaikuttaa heissä pitkään.”
Tyttöjen sukuelinten silpomista vastustava Mohammed on huomannut asenteiden muuttuvan. Muutos lähtee koulutetuista ja kaupunkilaisista.
”Olen kertonut ympärileikkauksen haitoista ensin perheelleni ja suvulleni. Muutos kuitenkin tapahtuu hitaasti. Moni perheestäni on siirtynyt pahimmasta ympärileikkauksen tyypistä, jossa nainen ommellaan kiinni, tapaan, jota kutsutaan sunnaksi. Sunna-leikkauksessa naista ei ommella kiinni. Muutos tapahtuu siis asteittain.”
Lisäksi Mohammed kertoo käyttävänsä sosiaalista mediaa hyödykseen.
”Jaan artikkeita Facebookissa ja levitän tietoisuutta ympärileikkauksen seurauksista postauksillani.”
”Moni vastustaa tietoa, ja pyrkii oikeuttamaan ympärileikkauksen perinteen sanomalla, että sitä on aina tehty. Perinnettä oikeutetaan kulttuurilla ja lisäksi korostetaan, että leikkaus suojelee tyttöä ennen avioliittoa.”
Sopivaan vaimoon liitetään edelleen ihanteita puhtaudesta ja neitseellisyydestä.
”Yleinen uskomus on, että tyttö ei voi tulla raskaaksi ennen avioliittoa. Ajatellaan, että jos tyttö jätetään leikkaamatta, hänestä tulee villi.”
”On harhaluulo, että leikkaus voisi suojella tyttöä.”
”Joillekin miehistä ympärileikkauksesta puhuminen tai kuuleminen on vastenmielistä. Useimmat naisista taas ovat kanssani samaa mieltä. Varsinkin nuoret aikuiset kaupunkilaiset tietävät jo ympärileikkauksen haitoista.”
Lahjoita ja autat kouluttamaan miehiä ja naisia silpomisen haitoista >>
Mohammed ei näe, että tyttöä tai tytön käytöstä tulisi erityisesti kaitsea.
”Vastaukseni on, että jokaisella ihmisellä on valinnanvapautensa. On harhaluulo, että leikkaus voisi suojella tyttöä. Ei ihmistä voi suojella, mutta esimerkiksi eläintä voi.”
Hän ei halua leimata ympärileikkaukseen vieviä äitejä, jotka toimivat parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta ei hyväksy leikkausta.
”Jokainen äiti rakastaa tytärtään, mutta laittaessaan hänet ympärileikattavaksi, tytär alistetaan sosiaaliselle ja fyysiselle vaaralle.”
Mohamed ei näe oikoreittiä väkivaltaisen silpomisperinteen katkaisemiseen, vaan ensiksi yhteiskunnan on kehityttävä.
”Jos tästä haluaa puhua julkisesti, kohtaa helposti vastarintaa. Teema ei ole vielä julkisesti väiteltävissä. Tällä yhteisöllä, somaleilla, on niin paljon muita ongelmia, että he eivät priorisoi keskustelua ympärileikkauksesta. Ympärileikkaus tuntuu heille vähäpätöiseltä, koska he painivat ennen kaikkea selviytymisensä kanssa. Vakava kuivuus, sairaudet ja köyhyys pitävät somaleita otteessaan.”
”Toinen muutostyötä hidastava asia on koulutuksen puute. Jos haluamme lopettaa tämän väkivaltaisen perinteen, meidän tulee kouluttaa ensin kansakunta. Tätä muutostyötä on tehty vasta kymmenen vuotta, mutta se kasvaa joka päivä.”
Haastattelu ja valokuvat: Meeri Koutaniemi
09.10.2024
30.07.2024 Heidi Suotsalo
02.07.2024