03.03.2017 Grace Morungi

Aviomiehen ja vaimon erilliset sängyt

6 min read

Miksi nuoret kisiiläisnaiset eivät halua jakaa aviovuodetta puolisonsa kanssa? Ja millaisia vaikutuksia sillä on heidän paikkaansa yhteisössä?

”Madam, olen kiitollinen antamastasi koulutuksesta. Muutin mieheni talosta nukkumaan keittiöön, joka on erillinen rakennus. Ajattelin sen olevan normaalia, koska niin tekevät kaikki muutkin minun iässäni. Mieheni pyysi minua palaamaan kotiin ja olemaan hänen vaimonsa, mutten voinut sietää ajatusta sängyn jakamisesta hänen kanssaan…

Kieltäydyin.

Eräänä iltana sairastuin. Olin niin kipeä, että olisin tarvinnut hänen apuaan päästäkseni sairaalaan. Ryömin keittiöstä talomme ovelle.

Koputin.

Kutsuin häntä.

Hän ei tullut ulos.

Hän sanoi, ettei hänen tarvinnut auttaa minua, koska en enää ollut hänen vaimonsa.

Luulin, että hän vitsaili, mutta hän ei tullut ulos talosta.

Lankomieheni kuuli hätäni ja vei minut sairaalaan.

”Ajattelin aina hänen olevan hirviö, koska hän halusi maata kanssani.”

En koskaan ymmärtänyt miksi jätin aviovuoteemme nukkuakseni yöni keittiössä. Ajattelin aina hänen olevan hirviö, koska hän halusi maata kanssani, vaikka olin jo tämän ikäinen. Ajattelin sen olevan sopimatonta, koska en enää itse himoinnut häntä.

Tänä päivänä tiedän miksi minä ja monet muut naiset minun iässäni jättävät miestensä sängyt.

Minä palaan vielä aviovuoteeseemme.

Tiedän, että hän tulee pilkkaamaan minua.

En aio välittää siitä ja kestän kaiken nöyryytyksen siihen asti, että olen saanut palata yhteiseen sänkyymme.”

Äskeinen tarina on naisen tunnustus, jonka hän kertoi osallistuttuaan yhteen silpomisen haitoista kertovaan kokoukseemme. Hän ei kertonut tarinaansa kaikkien kuullen. Hän tuli luokseni hitain askelin ja pyysi minut sivuun kertoakseen kokemuksestansa.

Kun ajattelen hänen kokemustaan, niin ymmärrän, ettei tämä ole minulle uusi asia. Olen kasvanut nähden vastaavia tarinoita ympärilläni. Muistan, kun olin nuori, noin kuuden tai seitsemän vanha, asuin tätini ja setäni luona. Nukuin äitini kanssa erillisessä sängyssä ja kuulin heidän tappelevan asioista joista en tiennyt ja joita en tuolloin ymmärtänyt. Nyt tiedän, että samoihin aikoihin setäni avioitui toisen vaimonsa kanssa ja heidän esikoisensa on minua seitsemän vuotta nuorempi.

Silpominen tappaa naisen seksuaalisen halukkuuden jo nuorella iällä.

En ymmärtänyt silloin, enkä oikeastaan ennen kuin vasta viime aikoina, kun olen oppinut silpomisen haitoista ja siitä, kuinka silpominen tappaa naisen seksuaalisen halukkuuden jo nuorella iällä. Nainen, joka kertoi minulle muuttaneensa pois heidän aviovuoteestaan, oli vain 32-vuotias ja juuri synnyttänyt heidän kuopuksensa.

Tätini oli melko lailla saman ikäinen siirtyessään yksinomaan sänkyynsä.

Olen kuullut, kuinka naiset, jotka ovat vasta 27-vuotiaita, kertovat, etteivät he päästä miehiään lähelleen. Eivät edes silloin, kun miehet ovat olleet kunniallisia ja uskollisia. Näiden erojen taustalla voi olla monia syitä, joita emme voi ohittaa, mutta yksi syy voi olla naisten sukuelinten silpominen.

Olen nähnyt oman isäni makuuhuoneessa kaksi sänkyä, vaikka äitipuoleni on vasta kolmissakymmenissä. Kuten sanoin, en tiedä mikä on tämän kahden sängyn ilmiön taustalla, mutta silpominen voi olla yksi tekijä.

Olen kuullut lukemattomien naisten kertovan, kuinka he rohkaisevat miehiään avioitumaan toisen vaimon kanssa tai edes hankkimaan avioliiton ulkopuolisen suhteen.

Samanlaisissa tilanteissa olen kuullut lukemattomien naisten kertovan, kuinka he rohkaisevat miehiään avioitumaan toisen vaimon kanssa tai edes hankkimaan avioliiton ulkopuolisen suhteen – kunhan miehet eivät vain pyydä naisia jakamaan samaa sänkyä kanssaan.

Tämä voi toimia joillekin pareille, mutta on tiettyjä vaikutuksia, jotka on otettava huomioon, jos lähtee tälle tielle.

Yksi niistä on, että sukupuolitautien leviäminen kasvaa, kun avioliittoihin liittyy enemmän ihmisiä. Tai kuten yllä olevan naisen tarinassa, perheväkivallan määrä kasvaa, kun aviomiehet ja sukulaiset kieltävät naisilta oikeudenmukaisen kohtelun. Myös lapset kärsivät, kun heidän on jaettava isänsä monien lasten ja useiden ”äitien” kanssa. Eikä yhteiskuntamme pääse oikeille raiteille sosiaalisessa tai taloudellisessa kehityksessä.

Taantumukselliset kulttuuriset käytännöt, kuten naisten sukupuolielinten silpominen, kukoistavat edelleen yhteisöissämme.

Taantumukselliset kulttuuriset käytännöt, kuten naisten sukupuolielinten silpominen, kukoistavat edelleen yhteisöissämme. Eivätkä yhteisön jäsenet selvästikään osaa liittää edellä mainittuja sosiaalisia vaikutuksia haitallisiin käytäntöihin.

Ja niin tyttömme ja naisemme menettävät edelleenkin arvokkuutensa ja merkityksensä yhteisöissämme.

Kuva: Meeri Koutaniemi

Kirjoittaja